رئيس مجلس الادارة

أحمد السيد النجار

رئيس التحرير

محمد عبد الهادي علام

رئيس التحرير

محمد عبد الهادي علام

معلومات سياحية
الواحات البحرية

> الواحات البحرية: هي واحدة من واحات الصحراء الغربية في مصر، وتتبع محافظة الجيزة،وهي علي بعد 365 كيلومتراً في الجنوب الغربي من الجيزة وفيها 400 عين للمياه المعدنية والكبريتية الدافئة والباردة، مركزها مدينة باويط.

من أهم المعالم الأثرية بالواحات البحرية مقابر الاسرة 26، وجبانة الطيور المقدسة وبقايا قوس النصر الروماني وأطلال معبد إيزيس وأطلال معبد يرجع لعصر الاسكندر الاكبر كمان فيها مقبرة وادي الموامياوات الذهبية.

> سيوة: من أكثر الاماكن في مصر التي تتميز عن غيرها ولها خصائص غير موجودة في أي مكان آخر، مثل نوعين من البرمائيات 28 نوعا من الثدييات (الغزلان والتعالب) 32 نوعا من الزواحف 52 نوع من الحشرات 164 نوعا من الطيور.

اكثر من 230 عين مياه طبيعية مثل حمام كليوباترا وأيضا عين ابو شروق التي بها عيون مياه سخنة.

ومعبد آمون وجبل الموتي الذي فيه مومياوات ومقابر من الاسرة السادسة والعشرين وأخري من عصور الرومان.

وهي واحة مصرية موجودة مابين منخفض القطارة وبحر الرمال المصري في الصحراء الغربية، بين سيوة والقاهرة 560 كم وبينها وبين الحدود الليبية نحو 50 كم، السيويون، (أهل سيوة) عددهم 23.000 ومعظمهم من البربر وبيتكلموا سيوي.

السيوي هي لغة من عيلة اللغات البربرية، السيويون حافظوا علي تميزهم الثقافي واتمسكوا بتقاليدهم اللي بترجع لاكثر من ثلاثة ـ آلاف سنة واللي ساعدهم علي كدا هو بعدهم الجغرافي عن وادي النيل وقلة اختلاطهم بالناس اللي من بره الواحة بتاعتهم، من أشهر الحاجات الموجودة في سيوة معبد آمون واللي بقاياه لسه موجودة لحد دلوقتي وبيعتبر من أهم الحاجات اللي بتجذب السواح، ليها، الزراعة هي الشغلانة الاساسية لمعظم السيويين دلوقتي وهما بيزرعو الزيتون والبلح والملوخية اكثر حاجة. أخيرا السياحة ابتدت تنتعش في سيوة وشوية شوية بدأت تظهر علي الخريطة السياحية بتاعة مصر وأثبتت هناك فنادق ومنتجعات علشان تستقبل السواح دول اللي أكثرهم من الغربيين.

رابط دائم: 
 
 
 
 
 
اضف تعليقك
البريد الالكترونى
 
الاسم
 
عنوان التعليق
 
التعليق