Close ad

"في العتمة".. فيلم قصير لشباب المنصورة.. والبطل: نحاول خلق بديل لكسر تحكم السوق

18-10-2016 | 15:46
في العتمة فيلم قصير لشباب المنصورة والبطل نحاول خلق بديل لكسر تحكم السوق"في العتمة" فيلم قصير من إنتاج "العيلة" بالمنصورة والبطل: نحاول خلق بديل لكسر تحكم السوق
الدقهلية - منى باشا
خلال سبع دقائق جسد عدد من شباب الفنانين بمدينة المنصورة فكرتهم في فيلم قصير، محاولة منهم لكسر القوالب المتداولة للفن، بإمكانات مادية محدودة، وإمكانات بشرية تُبشر بميلاد فنانين جُدد.
موضوعات مقترحة


"في العتمة" فيلم قصير من إنتاج ورشة "العيلة" التي تضم عددًا من موهوبي المنصورة في مختلف المجالات تمثيلاً، وإخراجًا، وكتابة، وغناء، تناول خلال دقائق فكرة الغفلة وكيف يتوه ويخطئ الإنسان بإرادته ليُحمل كل أوزاره بعد ذلك للشيطان.

يقول شادي رءوف بطل العمل وصاحب الفكرة "الفيلم محاوله لكسر تحكم السوق في الذوق الفني، بمعنى إني مش هقدر اشتغل بمقاييس السوق المادية، وده سييء لأنه بيجبرك على نوعيه معينه فقط، والفن ليس له قواعد".

وأضاف رءوف : "إحنا كمجموعة حاولنا نعمل البديل، وكل اللي شاركوا متطوعين لأنهم حابين الفكرة، وده مش أول فيلم لينا حصلت فتره توقف كبيرة لأني كنت شغال مع المخرج يسرى نصر الله في فيلمه الأخير، لكننا مكملين ومركزين على المحتوى، وبنستمتع بشغلنا ونتمنى يوصل لكل الناس".
كلمات البحث
اقرأ ايضا:
الأكثر قراءة