Close ad

الإعلامية سناء منصور تسترجع ذكرياتها عن حرب أكتوبر

21-9-2023 | 19:38
الإعلامية سناء منصور تسترجع ذكرياتها عن حرب أكتوبر سناء منصور

 حكت الإعلامية سناء منصور، ذكرياتها مع حرب أكتوبر، بالرغم من عدم وجودها في مصر في تلك الفترة، معربة عن فخرها واعتزازها بتقديم جزء صغير للغاية في منظومة الإعلام خلال حرب أكتوبر 1973.

موضوعات مقترحة

قالت "منصور" خلال تقرير عرضته "إكسترا نيوز": "كنت في مدينة مونت كارلو بفرنسا، وفى الإذاعة اللى كانت وليدة لسه بقالها سنة ونصف، كنت تعيسة لأني مش مع شعبي وأسرتي، وكانت أمنية حياتي أن أشارك في الأحاسيس الجميلة اللى بيحسها الشعب في 73."

أضافت: "كنت سعيدة لأني قدرت ألعب دور على قدي كإعلامية وأنا مسؤولة في إذاعة مونت كارلو في تلك الأحداث، وصلت الاستوديو يوم 6 أكتوبر بكلم رئيس التحرير قالي مش عارفة الأخبار؟.. قلتله إيه؟.. قالي التيكرز كلها بتتكلم انتوا دخلتوا الحرب ضد إسرائيل وبتحطموا خط بارليف.. قلتله أنت بتهزر؟ .. قال لا انتوا بتاخدوا خطوات تكسر الهزيمة."

واصلت: "كنت مسؤولة عن البرامج وما يظهر على الأثير في الإذاعة، بقا فيه مشكلة إن فيه حرب وبلدنا فيها وسوريا وفلسطين فكان مذيع فلسطيني وسورى وأنا مصرية ومذيع مصري تاني يعني الحرب كانت حربنا.. حطينا الموسيقى الكلاسيكية وابتدينا ناخد أخبار الوكالات ومفيش عندنا أخبار لأن الصحفيين اللى بيقدموا أخبار عاملين إضراب واضطرينا نقول على لسان وكالات الأنباء وكلها كانت بتقول إن الجيش المصري يتقدم وبيحقق شيء .. وفيه حاجة كبيرة جدا بتحصل في بلدنا .. قررنا مد الإرسال 17 ساعة "نمنا" يوميها في الاستوديو على الموكيت وقلبنا الجو العام بتاع مونت كارلو.. واستمرينا في ده كام يوم لحد ما جامعة الدول العربية في باريس بعتت رسالة للخارجية الفرنسية قالتلهم احنا بنهئ إذاعة مونت كارلو على الشغل الهايل اللى عملوه .. وإسرائيل احتجت على ما يقدمه الراديو عن أنباء المعركة.

كلمات البحث
اقرأ أيضًا: