Close ad

الرئيس السيسي: «المصريين بيدخلوا جمعيات علشان يصرفوا على الدروس الخصوصية»

6-7-2022 | 12:21
الرئيس السيسي ;المصريين بيدخلوا جمعيات علشان يصرفوا على الدروس الخصوصية;الرئيس السيسي
وسام عبد العليم

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن الكتلة الغالبة من المصريين يشتركون في عمل "جمعيات" من أجل الإنفاق على الدروس الخصوصية: «المصريين بيدخلوا جمعيات علشان يصرفوا على الدروس الخصوصية».

موضوعات مقترحة

 وتابع: "إن ثقافة التعليم واهتمام الأسر يجب أن يتغير علشان نعطى تعليما حقيقيا.. حبيت أقول هذا الكلام ليه أمام أولادنا وبناتنا عملنا ما يمكن.. كده كده بتعملوا الجمعيات علشان تصرفوا على الدروس الخصوصية.. إحنا كلنا مصريين بسطاء يعني الكتلة الغالبة كده".

ومازح الرئيس السيسي، الدكتور مصطفى مدبولى رئيس الوزراء، بالقول: "مش بتعمل كده يا دكتور مصطفى ولا أنتوا معالق الدهب ولا أيه؟.. أنا بضحك مع الدكتور مصطفى".

وتابع بالقول: "أنا بتكلم مع أهلي وناسي وأتمنى أعمل لهم أحلى حاجة فى الدنيا".

جاء ذلك خلال افتتاح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأربعاء، عددا من مشروعات "مصر الرقمية" لوزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، فضلا عن إطلاق منصة مصر الرقمية، وافتتاح عدد من المشروعات عبر الفيديو كونفرانس، مثل محطات إنزال الكابلات البحرية في كل من رأس غارب، والزعفرانة، وسيدي كرير، و افتتاح مركز البيانات الدولي بالقاهرة، ومدارس المصرية للاتصالات للتكنولوجيا التطبيقية، ومراكز إبداع مصر الرقمية، وتطوير متحف البريد المصري

كلمات البحث
اقرأ أيضًا: