ثقافة وفنون

ماذا قال الفنانون والنقاد عن "الهضبة" عمرو دياب في عيد ميلاده الـ60؟ | صور

11-10-2021 | 22:55
ماذا قال الفنانون والنقاد عن  الهضبة  عمرو دياب في عيد ميلاده الـ؟ | صورعمرو دياب
مصطفى طاهر

حالة من الاحتفاء في الأوساط الفنية والنقدية شهدتها شبكات التواصل الاجتماعي اليوم الإثنين، تزامنا مع عيد الميلاد الـ60 لنجم الأغنية الفنان عمرو دياب.

عشاق الهضبة ومحبوه بين الفنانين والنقاد عبروا عن تقديرهم للمشروع الفني الذي صعد به عمرو دياب لقمة السباق الموسيقى والغنائي خلال العقود الثلاثة الأخيرة.

الشاعر أيمن بهجت قمر وجه التهنئة للهضبة عبر حسابه على فيسبوك، وقال في منشوره: "كل سنة وانت طيب وبالصحة والسلامة ودايما كده مولعينها".

الملحن عزيز الشافعي قال في منشور له عبر فيسبوك: "بفارق كبير جدًا.. يغرد عمرو دياب وحيدًا في منطقتنا العربية منذ فترة طويلة وسيظل كذلك لفترة أطول، تاريخ وحاضر مشرف لرمز من رموز الفن المصري على مدار التاريخ.. عملاق بالقيمة الفنية والعطاء المتواصل والأرقام والجوائز وحجم الشعبية ومدى الانتشار وبكل المقاييس والمعايير الفنية والجماهيرية، الهضبة يتصدر المشهد الموسيقى الآن ويقود معركة حقيقية للدفاع عن الذوق العام والأغنية المصرية كما عرفناها مع زملائه وتلاميذه من المطربين الحقيقيين الذين نعتمد عليهم للحفاظ على التاريخ الكبير للأغنية المصرية، نفخر بالهضبة كمصريين وعرب ونهنئه بذكرى عيد ميلاده.. كل سنة وأنت طيب يا عمرو".

الناقد الفني محمد سيد عبد الرحيم قال: "سنين طويلة من القدرة على تطوير أدائه وتغيير موسيقاه علشان يوصل لأجيال وأجيال مختلفة خالص عن بعض، سنين طويلة من التأكيد على أن الموهبة والذكاء مرتبطان ببعض وأن موهبة من غير ذكاء مش هتودي في أي حتة، وأن الذكاء من غير موهبة بيتكشف ويختفي على مدار الزمن".

وطرح عمرو دياب اليوم تزامنا مع عيد ميلاده أغنية "إنت الحظ" من كلمات تامر حسين، لحن عزيز الشافعي، توزيع أسامة عبد المنعم، ميكس وديجيتال ماستر أمير محروس.

تقول كلمات الأغنية:

"عارف أنت الحظ ب عينه
كان وشِك حلو عليا 
كُل اللى الناس شايفينوا
مايجيش واحد ف الميه
م اللى انا لسه ماقولتهوش

أنا لو تبقى معايا
بيترج القلب ويِتهز
أنا لو تاخُد عينى
يانور عينى عينى ما تتعز
أنا خايف ياحبيبى
من عين اللى يخاف واللى يِجز
اهو إنت الحظ ياحظ

أنت الفرحة اللى فى بالى
والدُنيا اللى إتمنيتها 
بطلت أسرح ب خيالى
ما خلاص أحلامى لقيتها
وباعيش اللى ماعيشتهوش".


عمرو ديابعمرو دياب

عمرو ديابعمرو دياب

عمرو ديابعمرو دياب

عمرو ديابعمرو دياب
تابعونا على
كلمات البحث
اقرأ أيضًا:
Advertisements
مواقيت الصلاة
اسعار العملات
درجات الحرارة