سوشيال ميديا وفضائيات

مخرج "اللي ملوش كبير": «ياسمين» فاجأتني و«العوضي» لبس الشخصية من أول ثانية

14-5-2021 | 11:58

مسلسل "اللى مالوش كبير"

راندا رضا

كشف مصطفى فكري، مخرج مسلسل «اللي ملوش كبير»، عن كواليس العمل، قائلا إن المسلسل في بدايته كانت مغايرة، وبعد الوصول للحلقة الثالثة أبدت الفنانة ياسمين عبدالعزيز عدم اقتناعها فجأة بالمسلسل ورغبت في فكرة جديدة.

وأضاف «فكري»، خلال لقاء ببرنامج «صباح الخير يا مصر»، المذاع على شاشة القناة الأولى والفضائية المصرية، ويقدمه الإعلاميان حسام حداد وجومانا ماهر، «أنا مكنتش مقتنع بالورق الأولاني، قولت مش وقتها الحدوتة دي، وكنت خايف من عمرو محمود ياسين لأنه من النوع اللي بيحب ورقه أوي ويحصل كلاش والموسم يطير، فلقيت عمرو بيقولي أنا كمان مش مقتنع، وبعد يومين عمرو وياسمين رجعوا بفكرة مسلسل الجميلة والوحش».

وأشار إلى أن الفنان أحمد العوضي عمل بشكل كبير على دوره في المسلسل، ولم ير فنانا بهذا التركيز في حياته، ولديه تركيز غير طبيعي، «من أول ثانية وهو لابس شخصية الخديوي بشكل يخوف، وقولنا ربنا يستر لدرجة إن ياسمين بتقوله أنا عاوزة أخلص من المسلسل ده».

وأوضح أن 99% من كلمات شخصية «الخديوي» من اختراع أحمد العوضي بما فيه جملة «على الله حكايتك»، لافتا إلى أن الخناقة التي حدثت في بداية المسلسل «كان مشهد ضرب ضرب»، وتم تصويره في 4 ساعات، رغم ظهوره على الشاشة 40 ثانية فقط.

ولفت أنه استعان بمخرج أكشن متخصص في مشاهد الخناقات بالمسلسل، والمخرج يعد مرآة الممثل، ومنذ البداية كان يرى أن ياسمين عبدالعزيز ليست ممثلة كوميدية فقط، «كنت صعبان عليا إنها حاصرة نفسها في الكوميديا فقط، وياسمين اشتغلت جامد على الدور دة وفاجئتني كتير ومكنتش ياسمين هتعمل كدة خاصة في فترة السجن، لدرجة قولتله متطلعيش بمكياج بعد كدة، إنتي شكل أحلى من غير».

مواقيت الصلاة

اسعار العملات

درجات الحرارة