Close ad

صفحة على "فيسبوك" تزعم حصولها على أسئلة امتحانات الثانوية العامة

26-5-2011 | 20:42
أحمد فتحي
انتشرت منذ ساعات قليلة على موقع التواصل الاجتماعى "فيسبوك" صفحة بعنوان "عاجل.. تسريب امتحانات الثانوية العامة 2011"، ونشرت في افتتاحيتها صورة "ورقة امتحان"، غير واضحة المعالم.
موضوعات مقترحة

وادعى مسئول الصفحة أنه بصدد تحميل أسئلة امتحان الثانوية العامة "المسرّبة" على حد تعبيره لأعضاء الصفحة، والذين تخطوا الـ 7 آلاف عضو فى أقل من 24 ساعة.
وقد استنكر كثيرون من أعضاء الصفحة هذه الأخبار واصفين إياها بـ"الكذب والتضليل"، وعلّقت إسراء راضي على هذا الموضوع قائلة: "يا جماعة هي البلد ناقصة إشاعات، يا ريت اللي يرفع حاجة يكون متأكد منها مينفعش اللي بيحصل ده".
أما أحمد سولية فقد أكد بنبرة أكثر جدية: "ياجدعان إنتو مش فاهمين حاجة لو فعلا الامتحانات اتسربت كلها، يبقي طلاب ثانوي هيعيدو السنة، لكن لو مادة هيحطولهم نص درجة زي ما قال وزير التربية والتعليم النهاردة علي تلفزيون".
معظم أعضاء الصفحة اعتبروا الأمر مجرد "تهريج" كما كان حال "تيمو التيموري" الذي قال:"داااا مش امتحان، دااا لعب عيااااااال، امتحان من 2004 فيزياء، وكمان مدة الامتحااان 7 أشهر من تاريخ الإنتاج، دا اسمه بجد لعب عياال، دااااا واحد مش لاقى حاجه يعملها، فبيشتغلنا"
يذكر أن عدد التعليقات على هذه الصفحة قد بلغت 129 تعليقا، حملت معظمه نبرة الاستهجان على خبر التسريب.
http://www.facebook.com/Test.elsanwya
كلمات البحث
اقرأ أيضًا:
الأكثر قراءة