رئيس مجلس الادارة: أحمد السيد النجار رئيس التحرير التنفيذى: هشام يونس
عم حسن والبندورة .. قصة عشق وجنون
رشا جدة
11-10-2010 | 10:59
خط اصغر
خط اكبر
3
 
عدد التعليقات
8258
 
عدد القراءات
 
-
"بندورة" .. هو الشعار الذي فضل "عم حسن" أن يضعه على لافتة مطعمه الصغير جدا فى وسط عابدين، قبل أن يصل سعر الكيلوجرام منها إلى أكثر من 10 جنيهات. كان يريد إخبار الجميع أن الطبق الوحيد الذي يقدمه، يعتمد بشكل رئيسي على الطماطم الطبيعية، ولا مكان فى مطعمه لتلك المعلبة أو المحفوظة.
يحكي عم حسن بنصف تركيز، حيث ترك نصف تركيزه الآخر مع المقلاة الموضوعة على النار، أنه يفضل استخدام الخضروات الطازجة، ولا يستخدم المحفوظة "لأنها بتفرق فى اللون والطعم"، وأنه يضطر كل يوم لنزول سوق العبور وشراء كل احتياجات المحل، ليبدأ العمل، بعد ذلك من الساعة 2 ظهرا، وحتى الواحدة بعد منتصف الليل. يكمل عم حسن (57 عاما): "كنت عايش فى إيطاليا لمدة 30 سنة، اشتغلت هناك فى أكتر من مطعم، واتعلمت حاجات كتير قوي، لكن اتخصصت فى تقديم الطبق الرئيسي المقدم فى المطعم هنا، وهو مكرونة اسباجتي بالسي فوود".
ويتابع.. "الطبق ده ماشي هنا جدا والحمد لله، حاولت أقدم أطباق تانية زي المكرونة بالفراخ، لكن الزبائن بتحب المكرونة بالسي فوود" .
ورث عم حسن محله الصغير عن والده، وحوله إلى ذلك المطعم، بعد أن كان مطعما للفول والطعمية: "الناس بتحب الأكل، لكن مش أي أكل، محلات الفول والطعمية موجودة فى كل مكان، بس الأكل الجديد والمذاق الجيد بيجذب الناس، خصوصا أني برفض تجهيز كمية كبيرة من الأكل، وباعمل الطبق بالطلب" ، لذلك فإن أغلب زبائن عم حسن من السياح وطلبة الجامعة الأمريكية، الذين يجذبون الطاولات والكراسي إلى الرصيف المقابل للمحل، ليجدوا متسعًا للجلوس بسبب مساحة المطعم الضيقة، وهناك عدد كبير من أصحاب وعمال المحلات المجاورة له تقصد مطعمه الصغير.
حتى شهر مضى كان مطعم "بندورة" يقدم طبقه الوحيد بـ 15 جنيها -يقول عم حسن- بعد أن أخرج من ثلاجته برطمان صغير يحوى سائلا أسود، "ده برطمان صوص جندوفلي، ثمن البرطمان الصغير ده 350 جنيها، غير تكلفة الطبق نفسه اللي فيه قطع سمك وجندوفلى وكابوريا وكاليماري، غير الطماطم والبصل والفلفل والمكرونة، خصوصا إني مش باضيف صلصة خالص على المكرونة"، لكن منذ أسبوعين فقط رفع عم حسن سعر طبق المكرونة بالسي فوود إلى 25 جنيها. وأرجع ذلك إلى ارتفاع سعر الطماطم. يقول عم حسن: "كيلو الطماطم دلوقتي وصل لــ 12 و15 جنيها، ومع ذلك ما أقدرش استبدلها بصلصة، لأن الزبون اتعود مني على مستوى أكل معين، بس اللي قدرت أعمله إنى رفعت السعر، لكن لم أقلل جودة الطعم ومذاقه".
يضيف عم حسن: "حتى رفع سعر الطبق خسارة لي، لأن عدد الزبائن انخفض عن الأول بكثير، لكن أنا مضطر علشان ده حال السوق وسعر الطماطم اللى ارتفع بشكل جنوني"، ويقول: "أتمنى أن ارتفاع سعر الطماطم يبقى حالة مؤقتة وتخلص، وإلا هنقفل محلاتنا وأكل عيشنا".
وعما إذا كان هناك احتمال فى خفض سعر طبق المكرونة بالسي فوود، يقول عم حسن: "سعر الطبق طبعا هيرجع زي الأول إذا رجعت الطماطم زي الأول" .

رابط دائم:
البريد الالكترونى
 
الاسم
 
عنوان التعليق
 
التعليق
5
nourhaan
16-06-2012 11:46ص
0-
0+
محبي مكرونة عم حسن
في عابدين في ش التحرير
البريد الالكترونى
 
الاسم
 
عنوان التعليق
 
التعليق
4
Don well
06-06-2012 05:09ص
0-
0+
اوعى تكبر الفرع و تسيب عابدين يا عم حسن الفرع يكبر في عابدين يا عم حسن الله يكرمك
حبيبي يا عم حسن بس خليك سريع في الاوردرات شويه احسن ريحة الاكل بتجوع اكتر ما بنبقا جعانييين حبيب قلبي و فيفا عابدينيا
البريد الالكترونى
 
الاسم
 
عنوان التعليق
 
التعليق
3
donia
23-01-2011 02:42ص
0-
0+
العنوان
هوه عنوان عم حسن فييييييييييييين
البريد الالكترونى
 
الاسم
 
عنوان التعليق
 
التعليق
2
زائر وماشى
12-10-2010 12:28ص
0-
0+
الاسم غلط
واضح انا الصحفى المكرونة بالسى فود لحست عقله لدرجة انه مش قادر يفرق بين pomodoro والـ pandora بومودورو كلمة إيطالى معناها الطماطم وادى الطماطم غليت بس اللى بيغلى عمره ما بيخلص وخايف ان الراجل ده يقفل المحل بتاعه مش هلاقى حد عنده المكرونة بالسى فود زى اللى عنده ياحكومة خلى عندك دم ده الشعب من كتر مصك ليه مبقاش عنده دم
البريد الالكترونى
 
الاسم
 
عنوان التعليق
 
التعليق
1
R.
11-10-2010 01:09ص
0-
0+
Address
Tab momken a3raf 3enwan ma7al 3am 7assan fein?!
البريد الالكترونى
 
الاسم
 
عنوان التعليق
 
التعليق
الأثنين 6 ذو القعدة 1435 هــ | 1 سبتمبر 2014
 

اعلانات