آية سائقة «التوك توك»: «أنا العائل الوحيد لأسرتي»

22-10-2020 | 00:53

آية سائقة «التوك توك»: «أنا العائل الوحيد لأسرتي»

 

راندا رضا

قالت آية سائقة «التوك توك» التي تعول أسرتها المكونة من والدتها وابنتها، إنها كانت متزوجة، إلا أنها انفصلت عن زوجها منذ 3 سنوات، وأنجبت منه طفلة.


وأضافت آية، خلال حديثها لبرنامج «على مسئوليتي» الذي يقدمه الإعلامي أحمد موسى على قناة « صدى البلد »، أنها لا تحصل على نفقة من زوجها، بينما والدتها كانت موظفة بجهة حكومية إلا أنها أصبحت حاليًا بالمعاش، موضحة أن الظروف المعيشية صعبة للغاية، قائلة: «أحنا ظروفنا وحشة أوي وتحت الصفر بمراحل».

واستكملت: «أنا العائل الوحيد لوالدتي وبنتي، بنتعرض لمضايقات كتير وبقدر الإمكان عايزة أوفر لقمة عيش بالحلال ليا ولأمي وبنتي وبطلب من المسئولين نظرة رحمة».

وتابعت: «بروح كل يوم التأمينات لدرجة إني بستلف من الجيران علشان أخلص معاش والدتي، وهي بتتعالج من حاجات كتير، وبطلب من المسئولين يبصوا لنا بنظرة شفقة ورحمة أحنا تعبنا وأنا عندي 27 سنة وبتمنى اللي شوفته في حياتي بنتي ماتشوفوش».

ومن جانبها، قالت والدة الفتاة المكافحة آية: «الحمد لله على الرغم من الظروف الصعبة اللي بنعيشها، أحنا عايزين فضل ربنا وستر الأخرة، راح الكتير فاضل القليل عايزين نعيش الأيام اللي باقية لنا والحمد لله على كل حاجة».


قصة كفاح فتاة الـ"توك توك" العائلة لأسرتها بالإسماعيلية

مادة إعلانية

[x]