منع أغاني المهرجانات يشعل السوشيال ميديا.. وفنانون يدعمون "بنت الجيران"| صور

18-2-2020 | 15:01

أغاني المهرجانات

 

إيمان الشريف

بعد قرار نقابة الموسيقيين برئاسة الفنان هاني شاكر بمنع مطربي المهرجانات الشعبية من الغناء وعدم منحهم أي تصاريح، انقسمت ردود أفعال المصريين بين مؤيد ومعارض وأصبحت مواقع التواصل الاجتماعي ساحة للتعبير عن آرائهم، حيث دعم محمود زيان الفنان هاني شاكر في قراره موجهًا له كل الشكر والتقدير لهذا القرار الذي وصفه "بالمحترم" عبر تدوينة بتويتر.


وتقول فيروز "العظيم هاني شاكر .. ارحم مصر من القرف الي أصابها في لحظة ضعف ثقافية في مصر".

وعلق عاطف على قرار نقابة الموسقيين قائلًا: "أجمل قرار في 2020 شكراً أستاذ هاني شاكر على اتخاذ هذا القرار"

على الجانب الآخر، خرجت العديد من ردود الأفعال الرافضة لهذا القرار عبر مواقع التواصل الاجتماعي ، وتسائل خالد ديبو عن سبب المنع قائلًا: "وانتوا لما تمنعوا المهرجانات هنرقص في الأفراح على ذهب الليل وطلع الفجر يعني!! انا مع قرار الرقابة على الكلمات وأيه يتقال وأيه ميتقلش إنما نوع المازيكا نفسه ليه يتمنع"!!"

كما انضم الفنانون إلى ساحة مواقع التواصل الاجتماعي للدفاع عن مطربي المهرجانات، حيث نشرت الفنانة لقاء الخميسي صورة لـ "حسن شاكوش" عبر موقع الفيديوهات الصور "انستجرام" قائلة: "أول مرة أتكلم وأقول رأيي المتواضع في أي حاجة بتحصل، الدنيا قايمة على موضوع شاكوش والأغنية والحفلة اللي في الاستاد وعيد الحب".

وأضافت الخميسي : "أنا مش مع وقف مغنٍّ خَد تصريح قبل كده من الرقابة وبيقدم لونا شعبيا وله جمهور عريض، بالعكس أنا مع احتضانه والاتفاق معه بأنه يختار كلمات الأغنية بعناية طالما أنا عندي يقين إنه ممكن يفيد البلد في تقويم الجمهور.. قصدي يبقى بيقدم فنه بس بكلام متنقِّي وشعبي وسهل برده".

وتابعت لقاء: "اتنين بقى، الأستاد ده مكان مهم جدًّا، حرم كروي، إذن أي حفلة بتتقدم فيه لازم تبقى على قدر وضعه؛ لأنه كمان الحفلة بتتعرض على الهوا، وأنا مش شايفة، من رأيي، إن الحفلة أساسًا مكانها الاستاد، بس إذا افترضنا إن مفيش غيره، يبقى لازم ننتقي المغنين والفنانين بقى.. حفلة معروضة على الهوا لشعب كامل يبقى أنا اللي أختار واجهة للعالم وللشعب".

واستطردت الفنانة: "مغنٍّ مصري ناجح في بلده وناجح عالميًّا، مش مغني مهرجانات؛ لأن ده لون من ألوان الغناء؛ لكنه مش واجهة الفن المصري الأصيل اللي اترسم له شخصية من سنين السنين، فكرة الاختيار والتوقيت والمكان، هو ده الصح؛ لكن تمنع مغني له جمهور يغني، أنا مش شايفة إن ده حل، الحل هو الاحتضان وإنه يتوجه صح، طالما له جمهور عريض وممكن نستفيد منه".

كما وجه الفنان رامي صبري رسالة إلى الفنان هاني شاكر نقيب الموسقيين يطالبه فيها بعقد اجتماع مع مطربي المهرجانات ومناقشة أزمتهم للتوصل إلى حل، حيث جاء في نص رسالته التي كتبها عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، "أستاذ هانى شاكر الفنان الكبير القدوة ونقيبنا الغالى.. معلش حاول تقعد مع كل شباب المهرجانات دى فى اجتماع كبير وتحطلهم قواعد فى طريقه كلام الأغانى يمشوا عليها وتكون مكتوبة وموقعين عليها والإعلام كله يبقى شاهد عليها".

وأضاف "بس بلاش تمنعهم عشان رزقهم وأهلهم وكمان عشان فى جمهور كبير متابعهم.. وأنا عارف إنك إنسان طيب وفنان كبير وقدوة لينا كلنا طبعا وعايز تحافظ على الفن فى مصر وإحنا كلنا عايزين كده.. بس بلاش تقطعلهم رزقهم.. وربنا يكرمك دايمًا على فعل الخير يا حبيبى".

وعلقت الفنانة رشا مهدى على الأزمة في تغريدة عبر تويتر قائلة : "بمناسبة الهجوم على فنانين و أغاني المهرجانات .. أنا مع الفن وحرية الإبداع في المطلق وضد الرقابة والوصاية لأن ده دور الجمهور لوحده، المتهم اللي بتدوروا عليه بتهمة إفساد الذوق العام هو أي حد مهمل في شغله، الفن يمكن يكون هو اللي مهون عالناس غُلبها مش هو اللي غالبها، رفقا بالفن".


منع أغاني المهرجانات يشعل السوشيال ميديا


منع أغاني المهرجانات يشعل السوشيال ميديا


منع أغاني المهرجانات يشعل السوشيال ميديا


منع أغاني المهرجانات يشعل السوشيال ميديا


منع أغاني المهرجانات يشعل السوشيال ميديا


منع أغاني المهرجانات يشعل السوشيال ميديا


منع أغاني المهرجانات يشعل السوشيال ميديا

الأكثر قراءة

مادة إعلانية

[x]