Close ad

"يسقط حكم العسكر".. هتاف الفتيات لحظة الإفراج عنهن.. وآية: اللي حصل لنا أكثر من "بشع"

6-5-2012 | 09:3815244

"يسقط حكم العسكر".. هتاف الفتيات لحظة الإفراج عنهن.. وآية: اللي حصل لنا أكثر من "بشع"

هبة عبدالستار
6-5-2012 | 09:3815244
6-5-2012 | 09:3815244طباعة

الفتيات المفرج عنهن أثناء خروجهن وبجوارهن جميلة إسماعيل

تم الإفراج فجر اليوم الأحد عن بعض الفتيات المعتقلات لدى الشرطة العسكرية على خلفية أحداث العباسية أول أمس الجمعة، وقد كان فى استقبال الفتيات عدد من النشطاء والشخصيات العامة الذين قرروا أن يكونوا فى استقبالهن احتفاءً بهن مثل: النشطاء نور أيمن، أحمد دومة، عبدالرحمن فارس، والإعلامية جميلة إسماعيل.

ومع استمرار المطالبة بالإفراج عن الفتيات المعتقلات، فى ظل حالة الغضب التى سادت مواقع التواصل الاجتماعي للمطالبة بالإفراج عنهن، أعلن اللواء عادل المرسي، رئيس هيئة القضاء العسكري مساء أمس أن النيابة العسكرية قررت الإفراج عن جميع الفتيات المقبوض عليهن في أحداث العباسية، إلا أن الفتيات اضطررن لقضاء ليلة أمس بالسجن فى انتظار قرار النيابة العسكرية بإنهاء إجراءات الإفراج عنهن حتى تم الإفراج عنهن مع الخيوط الأولى لفجر اليوم.

وفور الإفراج عنها كتبت آية كمال إحدى الفتيات المعتقلات عدة تدوينات عن تجربتها وتجربة زميلاتها خلال اليومين الماضيين عبر حسابها على "تويتر" أوضحت أن أول شيء قامت به هى وزميلاتها قبل لحظة خروجهن من سجن القناطر هو السجود شكرا لله، مضيفة "وأول ما خرجنا من المباحث هتفنا يسقط يسقط حكم العسكر".

ووجهت آية الشكر لكل من اهتم بأمرهن، مطالبة بضرورة بذل كل جهد حتى يتم الإفراج عن الشباب المعتقلين، وقال "أشكر كل إنسان اهتم لأمر كل واحدة فينا ومرتحش إلا لما خرجنا وبقولهم بعد اللى حصل لى أنا والبنات واللى عارفة إنه بيحصل للولاد لازم لازم نطلعهم، اللى حصل لنا حتى لحظه الإفراج كان أكثر من بشع، واللى شفناه بعنينا بيحصل للولاد أبشع بمراحل لازم نجيب حقهم ونطلعهم".

وتابعت آية تصف لحظات الإفراج عنهن موجهة الشكر لمن استقبلوهن "الداخلية قالت لنا انتوا زى اخواتنا مش هنطلعكم الساعه 2 بالليل، هنسيبكم الصبح خليكم معانا، ورفضوا نكلم أهلنا ييجوا يأخدونا، وقعدوا يماطلوا فى الإجراءات لحد لما صلينا الفجر، وفجأه قالوا لنا يلا انتوا هتمشوا، وطلعونا من مبنى المباحث، ومخلوناش نكلم أهلنا ونسيوا كلامهم، خرجنا مرعوبين، معناش ولا مليم، والدنيا لسه مطلعش فيها الشمس، ومعناش تليفونات، وفوجئنا بأن فى ناس مستنيانا، بقول لهم بجد غلاوتكم من غلاوة الأهل من كتر ما كنا خايفين لما لقينا ناس جاية علينا فكرناهم بلطجية، بنبص لقيناهم وشوش نعرفها، عمر ما هيبقى فى شكر كفاية ليهم كلهم".

وفى وصفها للحظات اعتقالها، استنكرت آية اقتحام جنود الجيش لمسجد النور واعتقالهن من داخل المسجد وإطلاق الرصاص على إحداهن داخله قائلة "اقتحم الجنود مسجد النور بالبيادات قدام عينى وإطلاق رصاص على مدام هاجر واعتقلت معايا، والعساكر مقلعوش البيادات إلا لما قادتهم أمروهم، وهاجر ضربوا عليها رصاص حى فى ذراعها جوه مسجد النور".

وأضافت أنه تم دس بعض المعتقلات معهن مشككة فى كونهن يتبعن جهات أمنية للتحرى عنهن قائلة "عدد البنات المعتقلين 15 بس الحقيقة إنه المعتقلات اللى فعلا من الثورة 8 بس والباقى كانوا تحريات حاطينهم وسطنا يراقبونا ويحاربونا نفسيا، أسماء البنات الثوريين المعتقليين الحقيقين نسرين، حياة، إسراء، نور، هند، هاجر، منى، وأنا، الباقى كانوا لمراقبتنا حسينا ده من أول دقيقه لما محدش مد إيده عليهم".

وتداول عدد من النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي مجموعة من الصور للحظات الإفراج عن الفتيات المعتقلات ولحظات خروجهن من مديرية أمن القاهرة واستقبال النشطاء لهن.


.

"يسقط حكم العسكر".. هتاف الفتيات لحظة الإفراج عنهن.. وآية: اللي حصل لنا أكثر من "بشع"

أضف تعليق

اذا بيليتم فاستتروا

| 0

يرفعون علامات النصر على من على الجيش الذى يحمى البلد والحارس الامين على مصر كلها لهؤلاء الاغبياء اتوكسوا وانكسفوا على دمكم اذا كان عندكم دم اصلا يسقط يسقط العلاء والخونة

لما افرجوا عنكم

| 0

لماذا افرجوا عنكم ولماذا انتم بالعباسيه واين اهليكم من الدور الذين يقومون به تجاهكم هل لايوجد رجاله لما انتوا نذلتوا ولانازلين لغرض اخر يعلمه الله

هي ايه الحكايه

| 0

هما تبع جميله اسماعيل يعوض ربنا كان نفسي المجلس العسكري يخلصنا منهم

ارض النفاق

| 0

ارض النفاق - ارض الكذب - ارض الكذابين - ارض الكذابات - ارض اقول اى حاجة كذب طالما قبضت فلوس ثمن كذبى - ارض اقول اى حاجة كذب - مادام حد ما بقاش يفرق بين الكذب وبين الحقيقة - ارض انافق الشارع - طالما يمكن ده يوصلنى ابقى رئيس جمهورية - ارض اكذب واكذب واكذب - لغاية مااصدق نفسى وافتكر انى صادق - ارض النيل فيها بقى مسموم - بيخرج لنا اجيال مسمومة - الارض كمان بقت مسمومة - بتطلع لنا كذابات - بيقولوا على جيش مصر كذب وافتراءات - انا بالوم جيش مصر - كان اللى عملوه ده كان لازم يحصل من زمان - لا تطاول بعد اليوم على جيش مصر - كل من يتطاول ينال جزاؤه - وقد تم تحذير الكل فى المؤتمر الصحفى يوم الخميس حيث حذر اللواء الملا من الاقتراب من وزارة الدفاع - وقد اعذر من انذر- ان للامور ان تستتب كما ينبغى.

بنات بدون اهل

| 0

انتو لو كان عندكم اهل يربوكم ما كنش ده حصل لكم لكن للاسف لا انتم عندكم اهل ولا اهلكم لقوا حد يرببيهم

ارحمونا من وجوهكم اللعبنة

| 2

ارحمونا ايها الضالون المضلون ارحمونا ايها المنافقون المأجورون مللنا وجوهكم التي لا تطل علينا الا ومعها الكوارث والمصائب اصبحتم معروفين بالاسم ولا أدري لماذا لايخلصنا المجلس الاعلي من امثالكم يفرج عنكم وتتباهون بالتطاول عليه من أنتم حتي تهينوا قواتنا الباسلة لقد فهمتم ان صبرهم علي سفالتكم ضعفا فهداكم تفكيركم المريض ان تهاجموا عرين الاسد ولكن عندما كشر الاسد عن انيابه ارتعد الجبناء وانطلقوا يسابقون الريح وفي دقائق معدودة اختفي اصحاب الحناجر الجوفاء وصاروا مثل الارانب المزعورة اظنكم عرفتم من انتم مجرد حناجر جوفاء مثل الوعاء الفارغ لا يحدث الا صوتا عاليا ولا فائدة فيه ارحمونا يلعنكم الله

ان لم تستحي فافعل ما شئت

| 2

هؤلاء الفتيات يسمون بالرويبضه و معناها ان يتحدث التافه في امور العامه

الغضب أشعل الثوره والفوضي تسقط الدوله ، و قال ديفبد كاميرون عندما فض حصار مماثل بالقوة مؤخرا في لندن : - عندما يتعلق الأمر بتهديد الأمن القومي للوطن لاتسألني عن حقوق الانسان ....

| 1

ومن الذي دفعكم للذهاب الي هناك أصلا يا بنات الجامعات المتعلمات وسط الهمج من ذوي الدقون الصينية الجهلاء الذين كانو يهاجمون الجيش حصن الدولة ورمز عزتها ..ألا تعلمون انكم بذلك تخونون الوطن وتسقطون الدوله . .؟. .احمدو ربكم انها جت علي أد كده ربنا يهديكم ..

مش فاهمين حاجة

| 1

انا مش فاهم حاجة الست جميلة اسماعيل ال خلعت زوجها عاوزة تعمل بطلة و تروح تقابل المحترمين ال ما لهم اهل و كمان تقدم لهم الورود علشان عاوزين يولعوا البلد على فكرة احنا ال بنعمل من الخونة ابطال

نوع البشاعة

| 1

طيب ما يقولوا لنا ايه البشاعة اللي اتعرضوا ليها عاوز اعرف ازاي بنات يروحوا او يوصولوا لمكان زي ده والاحداث فيه معروفه وبينقلها التليفزيون فين اهلهم دول

الأحدث
الأكثر قراءة