أوصت "التضامن" بمساعدتهم وتعنت موظف معهم.. أسرة بالدقهلية تعتصم وتستغيث بالمحافظ

1-8-2016 | 22:30

استغاثة مواطن من هدم بيته‎

 

الدقهلية - منى باشا

أعلنت أسرة مكونة من ثمانية أفراد، بعزبة البيضا، التابعة للوحدة المحلية للمعصرة مركز بلقاس ، في محافظة الدقهلية ، اعتصام هم أمام منزلهم، احتجاجا على ما وصفوه بتعنت موظف معهم وطلبه رشوة لا يملكونها، رغم صدور مذكرة من التضامن الاجتماعي توصي بمساعدتهم.


يقول محمد محمد إبراهيم عسكر، رب ال أسرة : "أنا على قد حالي وشغال باليومية، بيتنا اتهد علينا وبقالنا أكثر من شهر بايت أنا وأهلي في الشارع وعيالي كلهم بيشتغلوا بايدهم عشان ناكل ونشرب، والبيت اللي حيلتنا وقع بعنا كل حاجة وجبنا كل الورق وفي الآخر خفير عاوز مني 5 آلاف وأنا محلتيش، وبيهددني بقرار إزالة للي بحاول أبنيه يوم الأربع".

ويضيف ابنه السعيد (25 سنة-عامل): "وزارة التضامن بوحدة المعصرة عملوا لنا بحث اجتماعي قالوا فيه إننا بنبات في الشارع ومعندناش مصدر للدخل ووصوا بمساعدتنا في عملية البناء لظروفنا الصعبة، وأبويا كتب وصولات على نفسه عشان نبني حيطة بس نتلم فيها بدل الشارع لكن مش عارفين ومحدش بيساعد وربنا وعدنا بواحد اسمه (أحمد.م.ن) عاوز رشوة نجيب منين".

وناشد الأب محافظ الدقهلية ووزير الداخلية وكل "الكبارات" على حد وصفه للتدخل ومساعدته وأسرته وتضامن معه عدد كبير من أهالي العزبة معلنين اعتصام هم ومساندته في مطلبه العادل.

وقال رضا الدنبوقي، محام حقوقي من أبناء المركز: المواطن كل ما فعله هو البناء بين جدران بيته المتهدم بما يتناسب مع إمكاناته، ولأن المنطقة مجاورة لمنطقة أثار هدده الموظف بأن يقول إن العقار مخالف، وناشد المسئولين بالتدخل لإنقاذ ال أسرة .

اقرأ ايضا:

[x]